Kontrola trwała od 20 kwietnia do 20 czerwca 2016 roku i obejmowała ocenę zgodności działalności władz PZJ z przepisami prawa, ocenę prawidłowości wykorzystania środków publicznych przyznanych przez MSiT na realizację konkretnych zadań publicznych w okresie od 1 stycznia 2015 roku do 15 kwietnia 2016 roku.

Jak widać kontroli poddano prace organów władzy wykonawczej i kontrolnej Związku nie od początku obecnej kadencji, a jedynie nieco więcej niż ostatni rok.

Wystąpienie Pokontrolne zostało sporządzone w MsiT 27 września 2016 roku a do biura PZJ wpłynęło w w piątek 30 września 2016 roku.

Dzisiaj mija tydzień od otrzymania tego dokumentu, którego treści próżno by jednak szukać na internetowej stronie PZJ. Trudno to raczej pogodzić z tak szeroko używanym przez członków zarządu PZJ słowem jak transparentność. A szkoda, bo dobrze by było, żeby całe środowisko miało świadomość tego w jaki sposób obecna ekipa wywiązuje się z powierzonych im zadań.

Ogólna ocena zawarta w przekazanym dokumencie jest „pozytywna pomimo stwierdzenia nieprawidłowości”.

Jak czytać ta ocenę? Otóż MsiT stosuje trzystopniową skalę oceny końcowej:

  1. pozytywna
  2. pozytywna pomimo stwierdzonych nieprawidłowości
  3. negatywna

W przypadku trudności z zakwalifikowaniem końcowej oceny stosuje się ocenę opisową lub uzupełnia ocenę ogólna o dodatkowe wyjaśnienia.

W przekazanym dokumencie ocena ogólna została uzupełniona o informację, że nierzetelnie prowadzono dokumentację, zarówno dotyczącą statutowej działalności organów Związku, jak również tą związaną z realizacją dotowanych zadań. Stwierdzono brak stosowania jednolitych zasad w zakresie delegowania i rozliczania podróży służbowych zawodników oraz kadry szkoleniowej i osób współpracujących oraz zasad finansowania kosztów poniesionych przez te osoby, w związku z ich udziałem w wydarzeniach sportowych. Brak było właściwej weryfikacji dokumentów dotyczących wyjazdów, co skutkowało ponoszeniem nieuzasadnienie wyższych kosztów niż faktycznie ponoszone. Kontrolujący odebrali tą sytuację jako słabość wewnętrznego systemu kontroli, choć trudno było taką kontrolę przeprowadzić w warunkach notorycznego odmawiania przez Zarząd dostępu kontrolującym do dokumentów. Ponadto stwierdzono w badanym okresie dokonywanie zakupów i usług bez zastosowania art 70 1, 70 3 i 70 5 Kodeksu Cywilnego oraz bez zachowania zasad równego traktowania, równej konkurencji i przejrzystości. Między innymi w ten właśnie sposób podpisano umowę na usługi księgowe.

Zarząd oraz Rada Związku podejmowały swoje uchwały poza poza swoimi posiedzeniami, co nie znajduje swojego uzasadnienia w Statucie PZJ. Ponadto zarząd nie przyjął stosownymi uchwałami regulaminów pracy powoływanych przez siebie komisji, nie zatwierdził ich planu pracy w 2016 roku a Rad Związku nie dokonała oceny wykonania przez Zarząd rocznego budżetu PZJ w roku 2015 bo Zarząd nie przedłożył (choć winien to zrobić) takiego dokumentu. Stwierdzono również nie zrealizowanie w pełni określonych w zawartych umowach celów.

W toku kontroli stwierdzono również, że Walny Zjazd Delegatów PZJ nie rozpatrzył i nie zatwierdził sprawozdania z działalności Związku i sprawozdania finansowego PZJ za rok 2015 w wymaganym terminie do 30 czerwca 2016 roku. Jest to niedopełnienie obowiązku wynikającego z art 9 ust 7 ustawy o sporcie. Powodem tego błędu był brak opracowania i przedłożenia Delegatom przez Zarząd sprawozdania z działalności Związku a jedynie sprawozdania finansowego.

Kontrolujący zauważyli, że w siedmiu protokołach z posiedzeń Zarządu brakowało podpisów protokolanta i prowadzącego te posiedzenia.  W protokołach z obrad Zarządu brak jest podpisów obecnych członków. Stanowi to naruszenie paragrafu 6 ust 3 Regulaminu działania Zarządu PZJ.

Zarząd nie wykonał w 2016 roku obowiązku wynikającego z paragrafu 34 ust. 2 pkt 7 Statutu PZJ, czyli uchwalenia na drodze uchwały planu sportowego dla poszczególnych konkurencji jeździeckich. Zamiast tego w/w plany „przyjęto do wiadomości ich treść”.

O tak drobnych sprawach jak niedopełnienie drobnych formalności i brak na oficjalnych dokumentach odpowiednich podpisów nie warto chyba szerzej pisać. Waga tych uchybień w kontekście spraw istotniejszych jest naprawdę mała.

Znacznie większą wagę ma fakt stwierdzony przez kontrolujących, że Zarząd nie odniósł się w żaden sposób do ustaleń i wyników kontroli doraźnie Rady Związku dotyczących prawidłowości wydatkowania środków finansowych w ramach realizacji zadań statutowych przez Zarząd PZJ oraz oceny rozstrzygnięć Zarządu PZJ względem uprawnień kompetencyjnych wynikających ze Statutu PZJ a zawartych w protokole pokontrolnym Rady Związku z dnia 29 kwietnia 2015 roku.

Potwierdzono naruszenie przepisów przez Zarząd a wykazane przez Radę Związku w stosunku do obowiązku dokonania zmiany w składzie Zarządu w KRS, trybu wyboru trenera-selekcjonera w konkurencji skoków przez przeszkody  Petera Geerinka (HOL), odwołania w dniu 6 marca 2016 roku przewodniczącego i członków Kolegium Sędziów PZJ.

Kontrolą objęto dwie umowy na dofinansowanie realizacji zadań publicznych z udziałem środków z MsiT oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Chodzi o umowę zawartą z na realizację zadania publicznego „Przygotowanie zawodników kadry narodowej do udziału w Igrzyskach Olimpijskich oraz przygotowanie i udział w mistrzostwach świata i Europy w sportach olimpijskich w 2015 roku”, oraz umowę zawartą z na realizację zadania publicznego „Szkolenie indywidualne i grupowe młodzieży uzdolnionej sportowo, przygotowanie i udział reprezentacji Polski w zawodach międzynarodowych w kategorii juniorów i młodzieżowców oraz przygotowanie reprezentacji Polski do udziału w Uniwersjadzie w sportach letnich i zimowych”.

Z pierwszej umowy pozyskano dla PZJ 1 454 906 zł., z czego zwrócono 98 412,89 zł. Na kwotę tę złożyły się środki wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem w wysokości 10 000 zł oraz 88 412,89 zł jako kwota niewykorzystana.

Z drugiej umowy pozyskano dla PZJ po aneksach łączną kwotę 1 327 225 zł., w czym był zawarty udział własny w wysokości 59 000 zł oraz dotacja z Urzędu Miasta Zielona Góra w wysokości 53 000 zł. Ze środków tych przekazano 120 000 zł do OSSM Drzonków, zwrócono jako kwotę niewykorzystaną 147 215, 27 zł oraz wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem kwotę 4 413,14 zł.

Wystąpienie Pokontrolne to 22 stronicowy dokument, który dokładnie opisuje stwierdzone nieprawidłowości w odniesieniu do stosunkowo krótkiego, bo obejmującego nieco ponad 15 miesięcy z trwającej 48 miesięcy kadencji obecnych władz Związku. Znaleźć tam można również przykłady braku nadzoru ze strony Zarządu nad realizacją zadań sportowych u powołanych przez siebie menadżerów konkurencji jeździeckich czy trenerów.

Końcowe Zalecenia i Wnioski zawierają 13 punktów a ich konsekwencją jest konieczność zwrotu w ciągu 15 dni licząc od 30 września na rachunek MsiT kwoty 13 435,93 zł oraz na rachunek FRKF kwoty 66 684,89 zł, w tym 25 000 zł tytułem nieuprawnione wydatkowanie środków na wynagrodzenie dla Stanisława Helaka, nieuczestniczącego w realizacji zleconego zadania.

Jak wynika z tej lektury tylko w badanym okresie Zarząd Związku wykazał się niegospodarnością (zwrócone dotacje i konieczność zwrotu wykazanych wyżej kwot) na kwotę ponad 300 tysięcy zł.

Warto też zdawać sobie sprawę, że kontrolujący w objaśnieniach do oceny końcowej podali, że do wykazanych nieprawidłowości doszło w terminie nie objętym kontrolą. Pozwoliło to na  zakwalifikowanie oceny końcowej jako pozytywną pomimo stwierdzonych nieprawidłowości. Dokładne jednak przyjrzenie się terminom tych zdarzeń wydaje się podważać to stwierdzenie.

Dlatego warto spojrzeć na słowo „pozytywna” w ocenie końcowej nieco szerzej i dokładniej. Warto by chyba domagać się od Zarządu PZJ by jak najpilniej opublikował pełną treść Wystąpienia Pokontrolnego a później wyjaśnienie dlaczego tak a nie inaczej PZJ jest prowadzony.